"Hjälp! Rånare" av Laura Trenter

Den här boken handlar om en kille och en tjej som heter Sebastian och Johanna. Dom år nio år och går i skolan. Och dom två går alltid tillsammans hem till Johanna efter skolan och fikar. Men en dag så skulle Johanna köpa frimärken på posten. Dom slutar nästan samtidigt och sen efter skolan går dom lugnt till posten. Dom står i kön inne på posten, och rätt som det var så kommer det in två svartklädda män med k-pistar i händerna. Dom skriker åt alla att lägga sig på golvet och alla lägger ju sig då på golvet som är helt kletigt och slaskigt för det är vinter. Dom riktar pisten mot Johannas huvud och säger henne att ligga still men dom sköt inte. Dom två männen hotar kassörskan att öppna kassaskåpet och ta ut alla pengarna. Hon gör ju det för annars så skjuter dom ju henne.

Sen efter rånet så åker rånarna iväg med alla pengarna och alla på posten är upprörda. Polisen kommer sen efter en stund. Polisen pratar lite med Johanna och Sebastian. Och då berättar Johanna och Sebbe (Sebastian) om hur rånarna såg ut. Johanna fastnar med en tanke på en av rånarnas skor, hon säger att det var några gympa skor och det var någon hon kände som hade sådana. Polisen ringer till Sebbes föräldrar och till Johannas föräldrar och berättar vad deras barn har varit med om. Föräldrarna kom efter en stund och då åkte dom hem. Men sen dagen efter och många dagar fram händer det en massa konstiga saker, det är någon som har hästsvans i håret hela tiden och som står på kvällarna och stirrar in i  Sebbes rum och Sebbe tror att det är skolsköterskan som var med på rånet och ja, det händer konstiga saker.

 

Den här boken var jätte bra och den var läskig också, jag kunde inte sluta läsa och ibland så kunde jag inte läsa mer men jag gjorde det ändå. Jag säger att det var en riktig rysare. Jag ger den 4/5 boktokar.

 

// Elin Svensson


Kommentarer
Postat av: Anonym

Den är jätte bra jag har också läst den. Lång text jätte bra skrivet;P

2009-12-16 @ 11:15:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0