”Matilda” av Roald Dahl

Denna bok handlar om en liten flicka som heter Matilda. Matilda har en speciell talang. Hon är bara fem år men är otroligt smart. Matilda har inga trevliga föräldrar. Dom  bryr sig inte om sin dotter. Hennes mamma spelar bingo varje dag och hennes pappa är en bilmekaniker som lurar sina kunder. Hennes bror går i skolan som vanliga barn. Matilda brukar vara tvungen att stanna hemma helt ensam eftersom att hon inte går på dagis.

När alla kommer hem kommer mamma hem med färdigmat som hon alltid gör varje dag. Dom sitter inte vid nått bord och äter. Dom sitter  framför TV:n med maten i knäet. Men Matilda gillade inte att sitta och kolla på TV:n. Hon gillade att läsa. När Matilda var ensam hemma gick hon ofta till biblioteket och kollade. Bibliotekarien som jobbade där blev väldigt chockad att se en femåring sitta och läsa alla barnböcker och sen gå över till vuxenböcker. När Matilda började skolan hade hon en riktigt bra lärare

Hon hette fröken Honung. Fröken honung frågade barnen en dag om

några av dem om dem kunde kunde 2:ans tabell ingen kunde det förutom Matilda. Då frågade hon om någon kunde högre än 2:ans tabell och Matilda räckte upp handen igen. Fröken honung frågade vilken tabeller hon kunde och Matilda sa :

Jag tror att jag kan allihopa.

Fröken Honung frågade om hon kunde 19 multiplicerat med 46 och Matilda svarade 874. Fröken Honung var tvungen att ta upp miniräknaren. Och det var rätt. Alla barnen blev chockade.

Om ni vill veta fortsättningen får ni läsa själva.

 

Jag tyckte att denna bok var jätte bra för att när man läste den så kunde man inte släppa blicken från den. Denna boken passade mig jättebra eftersom att jag gillar böcker med lite fantasi i och lite påhittade grejer.

 

Jag ger denna boken helt klart  5 boktokar av 5 möjliga.

// Angelino Markenhorn


Kommentarer
Postat av: oskar

bra recension Ange! kanske lite överdrivet lång!!

2009-11-03 @ 21:06:25
Postat av: benjamin

bra skrivet angelino

2009-11-05 @ 13:14:50
Postat av: love

väldigt bra recension. Kanske lite lång? Annars var den bra.

2009-11-05 @ 13:22:10
Postat av: Filip S

Bra skrivet ange!! Man förstår vad storyn handlar om!! Ser fram emot att läsa den igen när du har skrivigt så bra! :) !!BRA!!

2009-11-05 @ 13:22:35
Postat av: Villiam Håkansson

Bra skrivit angee ;D !!

2009-11-05 @ 13:34:17
Postat av: jakob pakob

Bra där; men lång jag har också läst den den är bra!

2009-11-12 @ 15:32:20
Postat av: Anonym

Bra skrivet har också läst den, men det var länge sen. Lång text, brabra!!

2009-12-17 @ 08:34:35
Postat av: Angelino

jag vet att den var lite överdrivet lång men jag tyckte att den behövde vara lång så att jag fick med allt jag ville

2009-12-26 @ 19:35:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0