SKJUT KUNGEN! av: Olov Svedelid

- Så här ska jag skjuta kungen!!

Johan såg hur far höjde pistolen, blundade med vänstra ögat och siktade mot en inbillad figur i rummet.

- PANG!

Året är 1791 och planerna på att mörda kungen Gustav III har kommit långt. Jacob Ankarströms son Johan blir indragen till att spionera på kungen och komma med nyheter om vad kungen planerar. Jacob Ankarström ser på sin son och säger:

- Han kommer inte att svika er. Eller hur pojk?

- Nej jag kommer inte att svika er.

Alla klappar händerna av glädje, äntligen en spion som ingen kommer att misstänka. Johan blir page vid kungens hov och under en av kungens operateater blir Johan mitt i föreställningen så rörd att han börjar gråta. Kungen frågar vad som hänt och Johan svarade:

- Det är så VACKERT.

Kungen förstår att Johan har musikaliska talanger och då vinner Johan kungens hjärta. Men mitt i allt i hopa kommer Johan på att han är inte är där för att bara vara page utan också spion. Men det är svårt att hata kungen när han egentligen tycker om kungen. Men han säger inget till far och dom andra som planerar kungen öde.

 

Tiden går fort och plötsligt närmar sig maskeradbalen där Jacob Johan Ankarström ska skjuta kungen.

 

Jag tycker att boken är jättebra! Om man gillar historia är den här boken perfekt. Jag ger boken 4/5 möjliga för att boken har mer är 300 sidor så det tar ganska långt tid att läsa den.

 

//Sofie Friholm

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0